Ai pana la masina? Cum montezi roata de rezerva

Posted on 19th June 2011 in do it yourself

roata de rezerva

Cum montezi roata de rezerva

Conduci masina linistit (sau nu) si simti ca masina trage intr-o parte sau te claxoneaza colegii de trafic. Te poti opri pe dreapta undeva pentru ca ai pana. Daca masina ta e dotata cu senzori de monitorizare a presiunii din roti o sa ti se aprinda un martor cu o anvelopa cu semnul exclamarii in ea, lucru care o sa iti semnaleze aceasta problema cu mult inainte de a se desumfla complet anvelopa, astfel incat e posibil sa poti ajunge la o vulcanizare sau macar la o benzinarie pentru a unfla roata.

E bine de stiut ca nu e voie sa te opresti pe pod, in tunel sau pe drumurile cu o singura banda pe sensul de mers asa ca daca faci pana sau o descoperi intr-un astfel de loc trebuie sa conduci pana cand ajungi intr-un loc potrivit pentru a opri masina. Sfatul meu e sa mergi cat mai putin dupa ce descoperi o pana, sa nu fortezi sa mergi pana la o vulcanizare pe pana deoarece vei distruge complet anvelopa, janta si probabil si alte componenete ale directiei/suspensie.

Odata ce ai gasit un loc adecvat pentru a opri masina te asteapta un pic de exercitiu fizic pentru a demonta roata defecta si a monta in loc roata de rezerva – asta in ideea ca ea exista si mai e si in stare buna de functionare.
Primul pas e montezi triunghiul reflectorizant la o distanta de 20 m in spatele masinii si sa iti iei pe tine vesta reflectorizanta si, daca ai, manusile de protectie pentru a nu te murdari. Mai ai nevoie sa scoti din masina (in cazul in care le si ai :) ): cricul de ridicare a masinii, cheia de roti, cheia antifurt pentru prezoane si bineinteles roata de rezerva.

Urmeaza sa fixezi cricul in locurile speciale de ridicare a masinii. Fiecare roata are un puct de ridicare spre mijlocul masinii pe marginea pragului sau un pic in interior. Daca nu e evident care e locul de ridicare uita-te in manualul de utilizare deoarece acolo vei gasi o schema cu aceste puncte. In cazul in care suspenzi masina din alte puncte o sa indoi caroseria in acel punct.

E important sa nu ridici masina complet dupa ce ai fixat cricul inainte de a slabi suruburile de strangere ale rotii. La prezonul cu antifurt (daca ai asa ceva) trebuie sa acorzi o atentie mai mare sa nu iti intre stramb in locas sau in cheia de roti deoarece risti sa se distruga capul acestui surub si astfel sa nu il mai poti desface si implicit sa nu mai poti schimba roata. Cat timp masina e inca pe greutatea ei poti sa slabesti prezoanele fara a se invarti roata.

Dupa slabirea prezoanelor poti sa ridici masina pana se ridica roata cu probleme la cativa centimetri deasupra solului. Acum poti sa desfaci prezoanele si sa dai jos roata cu probleme. Urmeaza sa montezi in loc roata de rezerva si sa fixezi prezoanele la loc. Trebuie sa ai grija la detalii de genul: daca janta la roata stricata e de aliaj si janta la rezerva e de tabla s-ar putea sa aiba nevoie de alte prezoane pentru aceasta janta (fie de alta lungime, fie cu alt gen de con).

De aici procesul se repeda in sens invers. Aproprii prezoanele, cobori masina de pe cric, strangi definitiv prezoanele, pui roata defecta in locul rotii de rezerva si strangi triunghiul reflectorizant si poti sa te eliberezi de triunghiul reflectorizant si de manusile de protectie.

Acum ca ai ramas doar cu 4 roti in stare buna trebuie sa te orientezi sa iti repari anvelopa defecta sau sa o schimbi, ar fi bine sa faci acest lucru in aceeasi zi. Oricum ai proceda cu roata de rezerva mai sunt cateva informatii care e bine sa le stii in legatura cu modul in care e recomandat sa tii rotile pe masina. Ma refer aici la faptul ca e bine sa ai acelasi tip de dimensiune si profil de anvelopa pe o axa, sau cel putin pe axa cu tractiunea. Lucruile sunt si mai stricte daca ai o masina cu tractiune integrala in sensul ca atunci toate rotile trebuie sa fie la fel. De ce aceste reguli? Pentru a proteja transmisia (de la diferentiale la planetare si rulmenti).

Ce solutii au gasit si implementat pana acum producatorii de autovehicole pentru a nu mai fi nevoie sa schimbi roata pe drum? Exista de cativa ani ceea ce se numesc anvelope runflat sau runonflat. Aceste anvelope au flancul suficient de tare incat sa poti circula numai pe el, fara a fi presiune in roata. Astfel de anvelope pot merge pe pana cativa zeci de kilometri cu o viteza de pana la 60km/h.  Dezavantajele, pe langa pretul mai semnificativ, sunt ca nu stii cand ai pana  deoarece anvelopa nu se lasa si devine chiar periculos daca ai pana la o roata runflat si conduci cu viteza mare (poti stii ca ai pana doar daca ai sistem de avertizare la bord). In plus iti fortezi foarte tare suspensia si directia avand in vedere ca socurile pe care in mod normal le preia cacuciucul anvelope sunt preluate acum de janta si de suspensie. Mai ales la drumurile noastre astfel de anvelope provoca deseori deteriorari semnificative ale jantelor de aliaj si ale articulatiilor directiei si suspensiei. In concluzie le vand cu placere dar nu le recomand.O alta solutie oferita de producatorii de autovehicule si de anvelope este acea spuma de etansare care se poate introduce in anvelopa in cazul in care ai o gaura de mici dimensiuni. Asa din nou poti conduce cu viteza redusa pana la prima vulcanizare. Aceste solutii nu fac anvelopele indestructibile ci doar te scapa de efortul de a schimba anvelopa si iti economisesc spatiul destinat rotii de rezerva din portbagaj.

Articole similare:

Comments

comments

One Response to “Ai pana la masina? Cum montezi roata de rezerva”



Pings responses to this post

Leave a Reply to Kitul de supravietuire din masina | Iovi Service Blog - Blog (colectiv) despre lumea auto si masini in general Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>