hedi hoka

Psihologie in spatele volanului – interviu cu Hedi Hoka

Posted on 24th January 2012 in interviu

Hedi Hoka este doctor în psihologie, coach, trainer, public speaker și autor… și șofer.

Am reușit să o conving să răspundă la câteva întrebări despre psihologie si soferi.

hedi hoka - doctor in psihologie[Victor / IOVI] Care este experiența ta profesională și care este experiența ta la volan?
[Hedi Hoka] Sunt doctor în psihologie, coach în schimbare comportamentală (leadership și lifecoaching) și sunt conducător auto de 9 ani și am o mașinuță portocalie (golf WV).

[Victor / IOVI] Care e explicația psihologică pentru care bărbații sunt așa atașați de mașina lor? Tine de psihologie?
[Hedi Hoka] În 2007 o compania mare producătoare de mașini, împreună cu echipa de cercetare din Oxford au efectuat un studiu care a scos în evidență următorul lucru: bărbații tind să-și vadă propria mașină ca și o extensie a propriului corp. În timp ce femeile, de exemplu, le percep ca și entități separate. Ori în cazul în care percepem mașina ca și o extensie atunci mi se pare normal ca să avem grijă de ea. Hai să-ți dau un exemplu la femei atunci când își pun extensii de păr. Normal că au grijă și de extensii și de părul natural, astfel încât, nici nu-ți dai seama care este cel natural și care e extensie. Dar, să nu uităm, că acest studiu a fost “comandat” de compania şi atunci pot să apară anumite biasări în favoarea producătorului.

Totuşi, eu cred că lucrurile sunt mai complexe decât atât, iar adevăratele motive pentru care bărbaţii se simt mai ataşaţi de maşinile lor nu reprezintă maşina în sine ci senzaţiile, emoţiiile pe care le dau condusul unei masini. Iar, aceastea pot fi de felul următor:
Viteza maşinii, senzaţiile tari și psihologie
Unii oameni sunt aşa zis “căutători de senzaţii tari” (excitement seekers). Sunt persoane care adoră senzaţia dată de viteza mare. Cu toate că, poate fi un pericol atunci când gonim cu viteza mare, senzaţia care se declanşează merită traită. Din punct de vedere neurobiochimic, se declanşează un neurotransmiţător la fel ca şi în cazul în care practicăm sporturi extreme.
Maşina trezeşte spiritul de vânători în bărbaţi
Gândeşte-te puţin, corpul nostru a fost programat să vânăm. În situaţii extreme de supravieţuire, fiecare dintre noi este în stare să vâneze animale! Asta fără dar şi poate! Ancestral există în creierul nostru acest instinct. Băbaţii când conduc maşina li se activează acest instinct de a “vâna”, manifestându-se prin dorinţa de depăşi, de a fi primul, de a se întrece. Dacă întrebi un bărbat ce simte atunci când depăşeşte o altă maşină, îţi va spune că se simte învingător, ca şi cum l-a doborât pe celălalt. Cu alte cuvinte “l-a vânat”.
Nevoie de performanţă
Din punct de vedere genetic, bărbaţii sunt orientaţi spre performanţă. De cele mai multe ori îşi alimentează stima de sine prin performanţele obţinute – ceea ce este foarte greşit, dar acesta este un alt subiect :). Ori maşina îi oferă oportunitatea unui bărbat să dovedească performanţă: parcurge o distanţă într-un timp mai bun, depăşeşte mai multe maşini etc.
Din punct de vedere psihologic bărbaţii au o orientare în spaţiu mai bună decât femeile şi o gândire tehnică mai pronunţată. Iată de ce deja băieţeii iubesc jucăriile tehnice sau combative încă de la vârsta de 3-4 ani.

[Victor / IOVI] Ce se întâmplă în creierul uman când mergem cu viteză cu maşina? Cum se explică în psihologie?
[Hedi Hoka] Cercetările recente au scos în evidenţă că neurotransmiţătorul dopamina este legată de comportamentul vitezomanilor. Un nivel ridicat de dopamină ne produce o plăcere extraordinară. 30% din populaţie este născută cu acestă genă receptoare de dopamină D4 responsabilă de căutări de senzaţii tari, chiar şi viteza.

[Victor / IOVI] Ce părere ai despre examenul psihologic care se dă înainte de a lua permisul?
[Hedi Hoka] Poate sper surprinderea unora, examenul psihologic care se dă la şcoala de şoferi este unul fundamentat ştiinţific. Acesta înseamnă că într-adevăr funcţionează şi măsoară ceea ce îşi propune să măsoare. Examinările psihologice ar trebui să meargă mână în mână cu cele medicale.

[Victor / IOVI] Avand in vedere ca sofatul devine o obisnuinta la un moment dat crezi casuntem in stare sa facem si alte lucruri cat suntem la volan?
[Hedi Hoka] Daca te gandesti cumva la sarcini multiple (multitasking), uita de el, pentru caacest fenomen nu exista! Din punct de vedere stiintific, nu putem face mai multe lucruri deodata. Sistemul nostru de atentie este selectiv. S-au facut chiar foarte recent, anul trecut, experimente pe soferi care trebuiau sa conduca si intre timp sa vorbeasca la telefon. Pe traseu au intampinat obstacole, astfel el trebuiau sa le depaseasca cu succes. Creierul lor era monitorizat in timpul exercitiului. Rezultatul cercetarii a fost foarte clar: in functie de stimuli si pericolul ei creierul nostru face o selectie si te obliga sa actionezi prioritar. In experiment, de exemplu, soferii cand depaseau obstacolele periculoase la telefon nu mai vorbea, sau ziceau “aaaaa”. Sfatul meu este sa respectam regulele vorbitului la telefon atunci cand conducem, sa nu ne uitam la filme, sau alte lucruri care ne pun in pericol viata.

[Victor / IOVI] Un accident, fie el mic sau mare, este cu siguranţă şi un şoc emoţional. Ce sfaturi poţi da unei persoane după un accident?
[Hedi Hoka] Da aşa este, orice accident este şi un şoc emoţional. Atenţie la dureri de cap, greaţă, vărsături, leşin, pentru că toate astea pot fi simptomele unei comoţii mai mici sau mai mari. În asemenea cazuri se recomandă o analiză de tomograf pentru a exclude hematoamele, (cheaguri de sange) sau alte probleme de natură anatomică.
Consilierea psihologică ajută foarte mult în depăşirea traumelor cauzate de accident, şi previne fobiile sau fricile care sunt frecvente în urma unui accident de maşină. Să nu va fie jenă să vorbiţi cu un psiholog!

[Victor / IOVI] Care sunt cele trei maşini care îţi plac cel mai mult?
[Hedi Hoka] Pot să spun 4? Pe locul unu am să pun WV Golf young, este maşina mea portocalie, pe locul doi rămân tot în zona WV dar Volkswagen Beetle, noul model se anunţă chiar foarte interesant. Apoi îmi place MASERATI QUATTROPORTE S şi Jaguar R roşu.

Articole similare:

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>