Pot sa repar singur masina?
Pare o intrebare a carui raspuns e simplu: daca esti de meserie poti sa repari singur masina si daca nu lasi pe specialisti sa o faca.
Rezultatele sondajului pulicat in articolul wall-street indica totusi anumite valente.
Eu nu imi repar singur toate defectiunile la masina. Din punctul meu de vedere lucrurile stau in felul urmator: daca iti doresti suficient, daca esti dispus sa iti asumi consecintele (pozitive sau negative), daca reusesti sa gasesti informatiile si dizpozitivele necesare si daca ai sau iti permiti timpul atunci poti cu siguranta sa iti repari tu masina; la fel cum oamenii isi repara singuri calculatorul, la fel cum isi renoveaza singuri apartamentul, etc. .
Cred totusi ca dezavantajele sunt destul de mari la o astfel de actiune pe termen lung, insa exista si avantaje si voi incepe cu ele. Daca iti faci singur lucruri de genul iti schimbi singur uleiul la masina, iti schimbi singur un bec, iti modifici softul masinii, iti repari motorul sau sistemul de franare ai beneficii precum:
• poti sa iti reduci costurile financiare, cel putin cele legate de manopera;
• stii exact ce operatii ai efectuat si ce piese ai schimbat;
• nu depinzi de programul si timpul serviceului, eviti sa fii programat peste prea mult timp sau in perioade care nu iti sunt convenabile tie;
• ai posibilitatea sa intervii la masina pe loc si pe moment cand apare o problema (ti se arde noapte pe drum un bec de faza scurta sau lunga – te poti opri si poti sa schimbi becul exact cand ai mai mare nevoie de el).
Pe de alta parte marile neajunsuri ale acestui do it your self sunt:
• piesele montate de tine, persoana fizica neacreditata, isi pierd garantia oferita de producator. Chiar daca poti cumpara o piesa necesara la masina de la un magazin de piese auto si esti in stare sa o montezi singur, producatorul sau magazinul nu o ti-o va inlocui intr-un evntual caz de garantie daca piesa nu e montata in baza unui deviz la un service autorizat RAR;
• pierzi timp pentru a repara masina si timpul nu il mai poti castiga inapoi. In timpul in care repari tu masina pentru ca e scump la un service ai putea face o activitate la care te pricepi probabil mai bine si care ti-ar aduce mai multi bani decat economistesti efectuand tu reparatia;
• ai “sansa” sa strici mai multe decat repari: e suficient sa nu strangi un surub corespunzator (sau sa il prea strangi) pentru ca efectele sa fie dureroase atat financiar cat si fizic; se poate intampla sa incepi o lucrare de reparatie si la mijlocul ei sa vezi ca ai nevoie de un dispozitiv de care nu poti face rost si astfel tot sa ajungi in service si sa te taxeze mult mai mult decat daca ai fi mers direct. Exemplele sunt foarte multe, inca unul care imi vine acum in minte si e o greseala usor de facut e sa schimbi singur acumulatorul si sa montezi bornele inverse, greseala care poate duce la defectarea alternatorului, calculatorului de injectie, etc. .
• ai “ocazia” sa te ranesti semnificativ in timpul reparatiei: poti sa te arzi (la motorul cald, la instalatia electrica), poti sa te lovesti la degete sau chiar sa scapi masina sub tine in cazul in care intri sub ea si nu o asiguri corespunzator si lista e foarte lunga.
Ca si concluzie, sfatul meu este sa iti doresti si sa te straduiesti sa intelegi principiile de functionare a componenetelor principale de pe masina ta (nu de pe toate masinile), nu te intereseaza foarte mult principiul de functionare al franei de stationare electronica daca masina ta are sistem clasic de frana de mana. De asemenea e important sa fii in stare sa schimbi unele piese si consumabile cum ar fi un bec, stergatoarele, siguranta fuzibila sau o roata si de baza este sa verifici unele aspecte esentiale la o masina: nivelul de ulei din motor, nivelul de lichid de racire, nivelul de lichid de frana sau presiune in anvelope si sa stii sa le completezi si sa le ajustezi. Acestea ar trebui sa apara in gura unui soferi dupa ”Eu repar”. O ultima abilitate care iti este necesara si care merita sa o dezvolti este aceea de a sti sa iti alegi serviceul potrivit.
Cuvantul repar e usor de rostit insa de multe ori e greu de realizat. Astept parerea si experienta ta in completarea celor de mai sus.