Masini noi si cumpararea lor
Avem placerea sa aflam si sa beneficiem de cunostintele unui expert in vanzarea de masini noi, domnul Rares Crisan.
[Victor / IOVI] Care este experienta pe care o ai in lumea auto si care sunt proiectele in care esti implicat?
[Rares CRISAN - expert masini noi] Daca vorbim strict de experienta din vanzari la FORD, RMB INTER AUTO, sunt de 6 ani jumate, iar la asta mai putem adauga 5 ani la UTC-N, sectia Autovehicule Rutiere. Am ajuns la Ford in ultimul an de Facultate, iunie 2005. Am inceput ca si consultant vanzari autoturisme, in anul 2007 am fost declarat “Cel mai prductiv angajat”, dupa care in 2008 am fost numit “sef department vanzari”.Pentru a efecientiza vanzarea, departamentul de vanzari s-a scindat in doua: autoturisme si utilitare. Am trecut in 2009 pe partea de utilitare. Unde am ramas pana in prezent.
[Victor / IOVI] La ce detalii (tehnice, financiare, garantie, etc) sfatuiesti sa fie atenta o persoana care vrea sa cumpere o masina noua?
[Rares CRISAN - expert masini noi] Toate detaliile sunt importante, conteaza fiecare amanunt in parte. O persoana care doreste sa achiztioneze o masina ar trebui sa stie exact ce-si doreste de la masina respectiva, iar daca nu are in minte exact modelul ar trebui sa faca un tur al showroom-urilor. Pe partea tehnica, iarasi sunt multe de spus; asa cum discutam cu fiecare client in parte incercam sa otinem cat mai multe detalii cu privire la modul de exploatare: urban / extraurban / mixt; numarul de kilometri parcursi anual, numarul de persoane din familie. Pentru oras si deplasari scurte unde nu este nevoie de putere, recomandam un motor de mic litraj si cu suficienta putere, indiferent daca este diesel sau benzina. Pentru cei cu deplasari mai lungi sau dese iesiri din oras / tara, motorizari mai puternice – dar nu foarte pentru ca trebui sa ne gandim si la costurile care le genereaza aceste motoare, cred ca motoarele pana in 2.0 litri sunt suficiente. Iar pentru impatimiti exista o gama larga de motorizari care sa le satisfaca setea de putere si adrenalina. Legat de partea financiara, atentia trebuie indreptata spre dobanda, care de cele mai multe este variabila functie fie de EURIBOR, fie de ROBOR – sa solicite explicatii institutiilor financiare pentru orice nelamurire fara nici o jena; atenti trebuie sa fie si la comisionul de analiza al dosarelor, costurile lunare precum si la cheltuielile de inmatriculare, comisionul de incheiere anticipate, ce se intampla in momentul in care clientul nu mai poate achita rata sau intarzie mai mult decat perioada de gratie, care este periaoda de gratie. Multe institutii practica o dobanda atractiva, dupa care costurile lunare, precum si comisionul de analiza duc aceasta dobanda DAE undeva foarte sus. Clientul ar trebui sa compare mai multe surse, sa verifice sum afinala de plata cu toate cheltuielile incluse: RCA, CASCO. GARANTIA iarasi este un subiect delicat printre dealer: fiecare incearca sa atraga clientii prin garantia oferita: perioada, numar de kilometric samd. Insa rugamintea mea pentru clientii este sa puna intrebari specifice: ce acopera garantia efectiv? De obicei garantia maxima acopera doar motorul si cutia de viteze, iar restul subansamblelor sunt doar partial acoperite. Daca exista o garantie extinsa sa solicite dealer-ului brosura garantiei extinse.
[Victor / IOVI] Cam cat dureaza in medie ca o persoana sa isi aleaga masina de cand intra prima data in showroom si pana o cumpara?
[Rares CRISAN - expert masini noi] Pentru aceasta intrebare nu este un termen limita, se poate intampla sa cumpere in aceiasi zi, intro saptamana, luna sau chiar an. Insa de obicei clientii viziteaza mai toti dealer-ii, dupa care se trece la proba eliminatory. Sedinta de acasa in familie in care fiecare din membri familiei voteaza masina favorita. Se strange cercul asupra 2-3. In mod normal ar trebui cu cele ramase sa se efectueze cate un drive-test pentru te familiarize cu fiecare din aceste masini. Urmeaza ofertele finale din partea dealer-ilor si fie ca cel mai bun sa castige. Insa recomand ca fiecare client sa-si aleaga modelul de masina care ii place cel mai mult, pentru care simte o emotie cand il vede. Sa nu aplece urechea la sfaturile asa zisilor prieteni / cunoscatori, deoarece de multe ori vorbeste invidia. Si nu cel mai ieftin este intotdeauna cel mai bun.
[Victor / IOVI] Ce optionale e bine sa le alegi de la inceput cand cumperi o masina si care optionale pot fi achizitionate ulterior fara costuri exagerate?
[Rares CRISAN - expert masini noi] In primul rand trebuie sa-ti alegi o masina sigura, elementele de siguranta ar trebui sa fie pe primul loc si nu elemntele de exterior(cromuri, jante din aliaj, faruri de ceata). Toate airbag-urile, controlul tractiunii, sistemul ESP de stablitate, ABS-ul nu ar trebui sa lipseasca din nici o configuratie. Sunt mai importante decat climatizarea cu zona dubla, computerul de bord, magazia de CD-uri sau alte optionale. Ulterior se pot monta si elementele vizuale: cromuri pe la usi, jante din aliaj, faruri de ceata, scaune incalzite, Bluetooth, tevi de esapament, geamuri fumurii, chiar si faruri cu xenon.
[Victor / IOVI] Ce parere ai despre chip tuning?
[Rares CRISAN - expert masini noi] Sunt cu totul de acord cu acest fenomen, dar totul facut de profesionisti si cu bun simt. Pentru o masina noua ar trebui intrebat si personalul calificat al dealer-ului de unde s-a achzitionat masina.
[Victor / IOVI] Pana la cati km crezi ca e normal sa functioneze / sa tii o masina?
[Rares CRISAN - expert masini noi] Pana cand functioneaza in parametri normali si nu necesita reparatii majore. Depinde de fiecare utilizator in parte. Dar parerea mea este ca din momentul in care masina incepe sa coste mai multi bani decat inainte, adica doar schimbul de ulei cu toate cele necesare, ceva reparatii minore la sistemul de directie din cauza drumurilor noastre si incep probleme la motor, cutie, tot felul de pompe si injectoare, care pe langa ca scot o gramada de bani din buzunarul utilizatorului, mai dureaza si reparatia o perioada de timp, timp in care esti si fara masina, fapt ce poate deranjeaza mai mult.
[Victor / IOVI] Cum crezi ca vor arata masinile peste 15 ani? Te astepti sa aiba anumite dotari speciale? Vor fi doar electrice? Cum ai vrea sa fie sau cum crezi ca ar fi bine sa fie?
[Rares CRISAN - expert masini noi] Cu siguranta nu cred ca vor zbura :). Dar deja se vede o evolutie si o dezvoltare extraordinara in industria auto. Toti fabricantii se bat in tot felul de sisteme de siguranta, de confort, design, etc. Cred ca vor fi si foarte multe electrice, si acum se vand foarte bine si sunt multi oameni carora le pasa de mediul inconjurator, dar probabil ca lupta pentru petrol nu va da voie celor electrice sau cu combustibil alternative sa ia locul celor clasice. Dupa parerea mea, producatorii auto ar trebui sa se concentreze si mai mult pentru siguranta conducatorilor si pietonilor, cat mai multe sisteme de siguranta, de anticipare a pericolelor si evitare a coliziunilor. Pentru ca motoare puternice apar la tot pasul, siguranta si viata ar trebui sa fie pe primul loc.
[Victor / IOVI] Care sunt cele trei masini care iti plac cel mai mult?
[Rares CRISAN - expert masini noi] As fi oare prea subiectiv sa spun ca….FORD. Bineinteles pe primul loc ar fi Ford Focus – o masina fiabila, frumoasa si de care te indragostesti pe masura ce cresc numarul de kilometri la bordul ei. A doua cred ca ar fi noul Mercedes CLS – EXTRAORDINAR. Si nu in ultimul rand LAMBORGHINI AVENTADOR.